reklama

Filmový večer pána maškrtníka

Zasnežené dni sú ideálne na dávkovanie sa kinematografickými injekciami. Však to poznáte, vonku je strašná kosa a kvôli snehu sa tam nedá chodiť. Ľadová akrobacia napokon nikdy nepatrila k mojim obľúbeným zimným športom. Sedieť doma na gauči kúsok od radiátora, čiastočne nadopovaný paralenom, to už je samozrejme iná káva, iné kakao... Ako zvykne hovoriť moje filmové JA: dajte mi teplý čaj, diaľkový ovládač a tie dvere, prosím vás, za sebou zavrite. Ďakujem. Dovi a dopo. Stávam sa filmom, mäknem. Som film, mäkkýš. Bilancujem s počtom troch filmov v rade za sebou bez prestávky, aby som sa po pár hodinách s popraskanými žilkami v očiach opäť utiahol do ríše snov loviť bizóny. Hawk.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Trojky som mal odjakživa rád. Ich literárna magickosť ma sprevádzala už od raného detstva. Tri prasiatka. Tri kozliatka.Tri gaštanové kone. Tri oriešky pre popolušku. Je to prosto čarovné rozprávkové číslo. Tento fakt zrejme najviac ovplyvňuje môj pozitívny, až radostný postoj k tretím pokračovaniam filmových diel. Či už je to Pán prsteňov 3, Piráti z Karibiku 3, alebo Terminátor 3, všetky determinujú divácky pôžitok na nostalgiu spätú s koncom série. Nepísané pravidlo hovorí, že vždy najlepší film z trilógie je ten prvý. Ako pisateľ a filmový fanúšik môžem len prikývnuť. Avšak česť výnimkám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledná trojka, ktorá sa dotkla môjho záujmu, patrila filmu Underworld: Vzbura Lykanov. Logicky teda ide o tretie pokračovanie tejto vcelku zaujímavej ságy o upíroch a vlkolakoch. Dúfam, že sa nedotknem nikoho inteligencie, ak pre neznalcov anglického jazyka ozrejmím, že underworld znamená v preklade podsvetie. Príbeh sa v predchádzajúcich dvoch častiach odohrával v modernej dobe, pre ktorú sú typické guľkové zbrane a podzemky. Vojna medzi upírmi a vlkolakmi naberá obrátky. Postupne sa odkrývajú staré rany a krivdy z minulosti. Nie sú to filmy, pri ktorých si vyplačete oči, vrecko zemiakových lupienov však skonzumujete s chuťou. Som presvedčený, že na trhu sú omnoho lepšie filmy s upírskou tematikou napr. Rozhovor s upírom, na druhej strane séria Underworld rovnako ako Blade či Buffy svojou nenáročnosťou, jednoduchosťou ponúka divákovi oddych a pastvu pre oči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzbura Lykanov, poviem si. Znie to dobre. Ešte vedieť, čo znamená Lykan a sme doma. V kontexte príbehu sa jedná o vyšľachtených vlkolakov, ktorí slúžia upírom ako poddaní, resp. otroci. Dúfam, že som to pochopil správne. Ak nie, verejne sa na tomto mieste ospravedlňujem. V trojke chýbajú známe tváre z predchádzajúcich dvoch dielov. Pokiaľ ste sa rovnako ako ja zaľúbili do Kate Beckinsale, mám pre vás dve zlé správy. Je vydatá a v tomto filme nehrá. Jediní známi sú upír Viktor (to bol ten šedivý pán v jednotke, ktorého hlava sa následkom ostrej čepele rozpolila na dve temer identické polky) a Lykan Lucian, ktorého minulosť a vzťah s upírkou Vzbura Lykanov detailne odhaľuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedal som sa odradiť negatívnymi faktormi, ani recenziou na Kinema.sk a s pôžitkom som film zhliadol. Neviem, či to bolo paralenom, ktorý v istej chvíli mohol zahmliť moje inokedy ostré kriticé oko, ale film ako celok sa mi veľmi páčil. Oslovilo ma prostredie a doba. Starý hrad a stredovek, alebo iný časovek, vytvorili ideálne ihrisko na vypracovanie kvalitnej temnej etudy o zakázanej láske medzi vlkolakom-otrokom (Michael Sheen) a upírkou-šlachtičnou (Rhona Mitra). Novoveký Shakespeare sa síce nekoná, ale ako sa vraví, lásky nie je vo filme nikdy dosť, hlavne tej upírskej vid. Súmrak. Herci zrobili, čo mohli. Určite mohli viac, ale to je už otázka na pána režiséra Patricka Tatopoulosa, prečo tak neurobili. Možno to súvisí s tým, že s režisérskou stoličkou nemá veľké skúsenosti. Je to jeho druhý režisérsky pokus. Na väčšine výborných filmov sa podieľal predovšetkým ako grafický alebo kostýmový dizajnér (Outlander, Underworld: Evolution, The Ruins, I Am Legend atď.).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčšina scén sa odohráva na kamennom hrade, niektoré v lese. Prepokladám, že rozpočet bol nižší, čomu zodpovedá celková vizuálna podoba a neohrabanosť kamery a mnoho ďalších neprofesonálnych nedostatkov. Strih je miestami, hlavne pri bojových scénach šialený. Mojou jedinou výhodou bolo, že som vyrastal v dobe 386-iek, takže neexistuje nič, čo by moje oči nezvládli. Či prirýchlo, či pripomaly, ostrím výborne. Záverečné slovo: Oplatí sa vidieť. Ak sa vám páčili predchádzajúce dva diely, myslím, že tento, snáď už posledný, je celkom hodnotnou visačkou celej trilógie.

Takže po upírskej krvavej rezačke som sa vrhol na katastrofický film. Sneh vonku stále chumelil, čo nemuselo mať katastrofálne následky, to sa však ukázalo až neskôr. K pozoruhodnému filmu Slepota som sa dostal celkom náhodne cez trailer na Youtube. Predtým som o ňom nič nepočul, zrejme sa o ňom ani veľa nehovorilo. A to ma na tom občas najviac štve, že mnoho dobrých filmov ostane v slovenských končinách jednoducho premlčaných. Príbeh je lahôdková záležitosť. Ľudstvo postihne globálna epidémia "bielej slepoty". To neznie najhoršie. Dráma ako hrom. Úvodná scéna odhaľuje križovatku, na ktorej napriek zelenej stojí auto a blokuje ostatné. V interiéri sedí mladý Japonec a evidentne je v neporiadku. Ľudia pribehnú na pomoc. Zistí sa, že nevidí. Jeden samaritán sa ponúkne, že mu pomôže a zavezie ho domov. Napokon mu ukradne auto. Atď. Príbeh krásne a plynule prekračuje zo situácie do situácie a nedáva nám čas vydýchnuť.

Postihnutí chorobou sú umiestnení do karantény. Jednou z obetí je, ironicky, aj očný lekár (Mark Ruffalo), ktorý predtým vyšetroval nakazeného Japonca. Lekárova manželka (Julianne Moore) predstiera slepotu, pretože svojho muža nechce opustiť. Obaja sa ocitnú na mieste, kde sa ľudia musia vyrovnať s novovzniknutou situáciou. Sú postavení pred niečo, čomu dovtedy nemuseli čeliť: bezbrannosť a strach. Demokracia verzus anarchia. Film je akousi sondou medziľudských vzťahov v čase vyhrotených situácií a udalostí. Ako človek koná, môže konať, keď ho postavíte pred múr a rozkážete kráčaj? Prečo sa ľudia správajú tak a tak? Čo je zlé a dobré? Brazílsky režisér Fernando Meirelles vystrihol v Slepote desivý obrázok ľudskej arogancie, zloby, ale i tolerancie, priateľstva a lásky, ktorý sa noblesne zrkadlil v jednotlivých postavách, najmä však v bravúrnom herectve Julianne Moorovej.

Slepota je zdravým a kvalitným mixom filmov Happening a Children of Men. Je výbornou dramatickou etudou. Napätie sa neustále stupňuje, až do bodu, kedy bude musieť človek privrieť oči nad morálnou stránkou veci, aby pre záchranu života, vykonal ten najhorší zločin: vraždu. Od tohto momentu film pozvoľne cupká až do svojho štastného happyendu. Záverečné slovo: Určite si to pozrite. Pre milovníkov katastrofických drám nevyhnutnosť.

Symbolika čísla tri napokon dostihla aj moju veľkosť, veľkú kosť, a nazývala sa Karanténa. Čítal som pár zahraničných recenzií, ktoré film zrovna nevyzdvihovali do výšin. Bol som však zvedavý, lebo forma, ktorú americký režisér John Erick Dowdle v Karanténe využil, sa osvedčila už v mnohých predchádzajúcich filmoch (Hatred, Blairwitch, Diary of the Dead). Novinárka Angela Vidall (Jennifer Carpenter) natáča spolu so svojím kameramanom Scottom reportáž o nočnej práci hasičského zboru, keď sa na výjazde s dvojicou hasičov ocitnú v malom hoteli, kde sa nachádza žena s bielou penou okolo úst. Nesvedčí to nič dobré. Myslím, tá biela pena okolo úst. Každopádne od tohto momentu až do konca film zaraďuje slušnú dramatickú rýchlosť.

Divák vidí iba to, čo mu ponúkne Scottova kamera. Ostatok môže len tušiť. Aj v tom spočíva štylizácia príbehu a zvyšovanie napätia. Útla herečka Jennifer Carpenterová, ktorá v roku 2005 presvedčivo zahrala študentku posadnutú diablom vo filme Exorcizmus Emily Rosovej, aj tentoraz ponúkla divákovi tvár obsypanú slzami (asi si to cvičí pred zrkadlom, pozn. autora) a "hystériu zmeškaných letov". Občas trochu prehnane a neadekvátne k situácii, inokedy až desivo presvedčivo. Niekomu spôsob snímania kamery nemusí vyhovovať. Často sa hlavní aktéri pohybujú v tmavých chodbách, čiže viditeľnosť je mnohokrát slabšia. Napriek tomu si film zaslúži pozornosť. Je nabitý desom a akciou až do samého pre mnohých biedneho konca. Téma Karantény nie je ničím výnimočná. Ďalšia zombie akcia do poličky. Záverečné slovo: Pokiaľ patríte k milovníkom mistra Romera, páčili sa vám filmy O 28 dní neskôr, O 28 týždňov neskôr a nikdy nepohrdnete uslintaným zombíkom, berte Karanténu ako povinnosť. Takisto pozerajte, ak sa náhodou chystáte na prijímačky na žurnalistiku. Zistíte, že to možno nie je to pravé orechové.

PokiaDSaHappeningu

Michal Liba

Michal Liba

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Přišel jsem na svět, abych si postavil život dle obrazu srdce svého." Zoznam autorových rubrík:  FejtónyGlosyRecenzieCestopisyFotoreportážPoéziaPrózaMédiáPoznámkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu